Saulius Sodonis,
istorijos mokytojas

Vieną kovo mėnesio trečiadienį penktos klasės mokiniai per bendrą istorijos ir matematikos pamoką ne tik sužinojo, kaip atsirado raštas ir skaičiai, bet ir mokėsi perskaityti senuosius romėniškus skaičius. O taip pat išbandė ir egiptietiškus skaičius.

Pamoką pradėjęs istorijos mokytojas Saulius Sodonis papasakojo, kaip prieš daugybę metų atsirado raštas. Jo, pasirodo, prireikė šumerų pirkliams, kad žinotų, kas kokias prekes įdavė jiems kaimynai parduoti. Tuo pačiu reikėjo užsirašyti tų prekių skaičių. Taip atsirado raštas, istorikų pavadintas dantiraščiu. Egiptiečiai savo gyvenimą aprašinėjo hieroglifais pavadintais rašmenimis. Kadangi dauguma jų yra iššifruoti, tai matematikos mokytoja metodininkė Elena Lučinskienė penktokams parodė, kaip ir kokiais hieroglifais buvo rašomi egiptietiški skaitmenys ir pasiūlė jais mokiniams užrašyti savo gimimo datas.

Tačiau įdomiausia prasidėjo tuomet, kai imta kalbėti apie romėniškus skaičius. Rašyti šiais skaičiais yra paprasta, o tuo pačiu ir sudėtinga. Mokytoja E.Lučinskienė mokiniams paaiškino, kaip sudaromi romėniški skaitmenys ir rašomi skaičiai. Sistema paprasta – prie vienų ženklų pridedant kitus gaunama skirtinga reikšmė. Todėl labai svarbu, kurioje pusėje vieni kitų jie yra. Tad iš pirmo žvilgsnio labai panašiai atrodantys skaičiai gali skirtis savo reikšme.

Paaiškinus šias taisykles, mokiniai sėdo prie kompiuterių, kur buvo paruoštos užduotys. Čia reikėjo ne tik matematikos, bet ir istorijos žinių. Pavyzdžiui, reikėjo prisiminti, kada pirmą kartą paminėtas Lietuvos vardas ir jį užrašyti romėniškai skaitmenimis. Taip pat buvo užduočių, kai reikėjo įprastais (arabiškais) skaičiais užrašyti užduotyje nurodytą romėnišką skaičių ir pasakyti, kokia tai yra istorinė data.

Istorijoje nemažai datų yra rašoma romėniškais skaitmenimis. Todėl ši pamoka buvo puiki galimybė ne tik sužinoti apie romėniškus skaitmenis, bet ir pasimokyti juos skaityti ir sudarinėti. Tai pravers ateityje, gilinantis į Pasaulio istorinius įvykius.

IMIP-03 IMIP-01IMIP-04